ULASAN ARTIKEL
Jurnal ini ditulis oleh Siti Fatimah Ahmad dan Ab. Halim Tamuri. Ia merupakan satu kajian berkaitan dengan Persepsi Guru Terhadap Tahap Penggunaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) Berasaskan Teknologi Multimedia (TMm) dalam Pengajaran j-QAF.
Penulis mengenalpasti dan mengkaji sejauhmana keberkesanan dan kompetensi guru j-QAF terhadap kepentingan menggunakan BBM berasaskan TMm dalam P&P untuk diaplikasikan di sekolah untuk semua matapelajaran termasuklah Pendidikan Islam. Secara khususnya, objektif kajian ini dijalankan oleh penulis adalah bertujuan untuk perbezaan persepsi terhadap penggunaan BBM berasaskan TMm dalam pengajaran guru j-QAF berdasarkan jantina, lokasi sekolah dan bidang pengkhususan.
Permasalahan kajian yang dirungkaikan oleh penulis tentang penggunaan BBM berasaskan TMm dalam P&P adalah seperti:
- Bebanan tugas guru menggagalkan objektif penggunaan BBM berasaskan TMm
- Kelemahan guru dalam penguasaan BBm berasaskan TMm
- Prasarana sekolah dalam mengendalikan peralatan TMm
- Guru memandang ringan terhadap penggunaan BBM
Hasil dapatan kajian yang dilakukan menunjukkan bahawa BBM berasaskan TMm adalah dapat:
- Meningkatkan keupayaan kompetensi guru
- Melakukan penilaian semula cara pengajaran dan pendekatan pembelajaran di dalam bilik darjah.
- Kualiti pembangunan diri pelajar meningkat
- Menarik tumpuan pelajar dalam sesi P&P dijalankan
No comments:
Post a Comment