Friday 19 December 2014

P&P Bahasa Arab Berasaskan Web

~ Ulasan Artikel ~


Artikel ini ditulis oleh Rahimi bin Md Saad, Zawawi bin Ismail dan Wan Nordin bin Wan Abdullah. Ia merupakan satu penulisan berilmiah yang mengkaji mengenai Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab Berasaskan Web atau dikenali sebagai E-Pembelajaran.



TUJUAN kajian penulis adalah untuk menghuraikan tentang penguasaan Bahasa Arab di kalangan pelajaran dalam sesi P&P menerusi medium web. Penulis bersetuju bahawa pelajar yang menguasai Bahara Arab secara tidak langsung dapat mewujudkan insan yang seimbang dari pelbagai sudut selaras dengan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan

Terdapat beberapa KEKUATAN dalam artikel ini iaitu, penulis menggunakan beberapa teori :
  1. Teori yang menggabungkan elemen pendidikan dan teknologi elektronik. Teori ini membolehkan sesi P&P lebih bersifat keterbukaan dan pelajar bebas melontarkan idea tanpa mengikut silibus atau jadual yang telah ditetapkan.
  2. Teori Dick dan Carey adalah berteraskan kepada pengetahuan objektif, struktur pelajaran, penaksiran dan maklum balas penilaian.
  3. Teori Bruner pula telah memperkenalkan 4 model pedagoginya seperti berikut: kanak-kanak adalah pelajar yang suka mencontohi, diberi pendedahan didaktik, sebagai pemikir dan  berpengetahuan
Kekuatan lain yang terdapat dalam artikel ini ialah penulis mencadangkan perkhidmatan pengajaran bahasa Arab melalui laman web yang boleh didapati secara percuma ataupun berbayar oleh pelajar. Antara laman web tersebut ialah schoolarabia.net, kids.al-islam.com, dan sebagainya. Semua laman web ini terdapat maklumat yang berkaitan dengan kaedah dan nota-nota yang berkaitan dengan Pembelajaran Bahasa Arab. 



Pada pandangan saya, teori-teori berkenaan dengan penggunaan ICT atau laman web sebagai bahan pembelajaran Bahasa Arab perlu dipantausetiap aktiviti pelajar oleh guru ketika sesi P&P dijalankan.

KELEMAHAN yang terdapat dalam pelaksanaan P&P Bahasa Arab ini adalah:
  1. Infrastruktur yang terbatas
  2. Kemahiran yang terbatas.
  3. Kekurangan bahan P&P

CADANGAN PENAMBAHBAIKAN yang dihuraikan dalam artikel ini adalah penguasaan pembelajaran Bahasa Arab ini melalui :
  1. Menaiktaraf Program Latihan untuk para pengajar
  2. Peruntukan penghasilan bantu bahan mengajar
  3. Meningkatkan kemudahan capaian bahan pembelajaran 
  4. Menaiktaraf kemudahan peralatan multimedia
Selamat Membaca 
#May Allah Bless# 

No comments:

Post a Comment